tisdag 10 september 2013

Sålt McD och ConocoPhilips

Som jag tidigare aviserat så passar inte McDonalds och oljeföretaget ConocoPhilips så bra in i min filosofi kring hållbarhet i investeringarna. ConocoPhilips är visserligen en aktie jag rent vinstmässigt tror på, de går från klarhet till klarhet och leverarar goda vinster. Däremot så kan jag inte ha denna typ av verksamhet i min portfölj men tanke på de utsläpp och föroreningar som oljan medför. McD visar inte upp någon större tillväxt längre och är heller inte optimalt ur många hållbara aspekter. Köttproduktion, anställningsförhållanden osv.

McD: Gav 86,9 Usd, sälj 96,7 Usd. Utdelningar ca 85 kr. Resultat inkl. utdelningar: 179 kr (5,9%)

COP: Gav 57,3 Usd, Sälj 68,5 Usd. Utdelningar 146 kr. Resultat inkl. utdelningar: 646 (16,4%)


Letar nu efter nya investeringar och både Protector Forsikring och Nordfyns Bank sneglas det på. Excelon är ett annat intressant bolag. Kommer nog göra ett analys av bolaget i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar