torsdag 12 september 2013

Prospect Capital Corporation

Prospect Capital Corporation (PSEC), noterat på NASDAQ är ett företag jag varit investerat i ett halvår. Kortfattat kan jag säga att jag inte är besviken. Så här säger bolaget om sig själva:

"Prospect Capital Corporation (NASDAQ: PSEC) is a leading provider of flexible private debt and equity capital to sponsor-owned and non-sponsor-owned middle market companies in the United States and Canada. PSEC is a publicly-traded closed-end investment company that has elected to be treated as a business development company under the Investment Company Act of 1940, as amended. PSEC is managed by Prospect Capital Management LLC."

Aktien har en direktavkastning på 11,6% och har ett P/E-tal på 8. Aktien handlas till 1,07 P/B, alltså till ett litet premium. De delar ut månadsvis och ger en fin boost till kassaflödet i min portfölj. Som man kanske kan gissa sig till utifrån deras verksamhet så är de till viss del knutna till räntan och ränteläget. De tjänar i dagsläget bra på att räntan är så pass låg och de har goda marginaler. Denna lönsamhet kommer troligtvis minska när räntan stiger men de har dock som jag förstår det så har de främst "Senior and secured loans" vilket håller räntan stabil och ger goda möjligheter att beräkna räntekostnader i framtiden.

Dyker aktien mer än 5% så kommer jag att öka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar