söndag 8 september 2013

Första inlägget - välkommen till bloggvärlden

Det finns många bra bloggar om sparande, aktier och investeringar. Varför ska jag då starta ännu en blogg? Min tanke är att denna blogg ska ha ett hållbart fokus. Jag vill inte sätta mig på några höga hästar här och klanka ner på alla andra men jag ska försöka belysa problematik och perspektiv på sparande och investeringar utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Både utifrån att de är hållbara för miljö och omgivning men också att de genererar intäkter och vinster i det långa loppet.

För att visa att jag själv (ännu) inte är någon ängel gällande miljö och hållbarhet så visar jag nedan min nuvarande portfölj. Aktie och ungefärlig %-andel av portföljen.

Apple 10%
Altria 10%
American Realty Capital Properties 5%
Banco Santander 5%
Betsson 5%
ConocoPhilips 5%
Dedicare 2%
Fast. Balder pref 5%
Fortum 6%
Intel 4%
Klövern pref. 9%
Kvaerner 6%
Mcd 3%
Prospect Captital Corporation 9%
Sabine Royalty Trust 4%
Tele2 2%
Terra Nitrogen Company LP. 4%

Några av innehaven har jag tänkt att sälja, ConocoPhilips är ett oljeföretag och det är inte hållbart. McD omsätter stora mängder kött och har på många platser i världen usla arbetsvilkor, därför kommer jag också att avyttra McD.

Som sagt, jag är ingen ängel men jag vill att min portfölj ska spegla min inställning till miljö och medmänniskor. Har ni samma tankar som mig så häng gärna med i denna blogg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar