torsdag 3 april 2014

Köp Citigroup

Går lite emot min utdelningsinvestering och kliver in i Citigroup. Samtidigt har jag helt sålt av PM. 

Caset i Citi är att de lider i sviterna av finanskrisen men att de kommer vända trenden och återgå till att bli en mycket lönsam bank. De har flera verksamhetsområden och framförallt en stor exponering mot emerging markets. Banken handlas idag under eget kapital, p/b 0,83 och att de fick underkänt att Fed för att höja sin utdelning trots att de klarade stresstesterna bättre än många andra banker. Utdelningen idag är i princip noll men det innebär ju att vinsten de gör stärker balansräkning och kassa vilket förmodligen kommer bidra till både höjd kurs och lönsamhet. 

Bland andra bloggare, bortsett från Äga min tid, så åtnjuter inte Citi någon favorisering. Kanske är det den låga utdelningen som minskar intresset... Bra för mig då jag kom in billigt, GAV är 47,47 Usd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar