måndag 10 mars 2014

Inköp Mekonomen

För en tid sedan hade jag Mekonomen på bevakningslistan, det rådde dock en ganska hög värdering och jag ansåg då inte företaget köpvärt.

Nyligen har både bloggen Äga min tid och 40%20år uppmärksammat företaget i och med att kursen föll kraftigt i samband med rapport. De har dock en underliggande fin verksamhet och fina kassaflöden och små investeringsbehov. En stor del av vinsten kan användas för att amortera av skulder och att skiftas ut till ägarna. Branschen är också en bra bransch då det blir allt svårare att reparera sin egen bil vilken förhoppningsvis kommer göra att verkstadssektorn växer. Jag rekommenderar verkligen att läsa 40%20års genomgång och analys.

P/E-talet för Mekonomen givet mitt GAV är 13,6 och direktavkastningen är 4,2%. Som både Äga min tid och 40%20år skriver så finns gott hopp om en fin utdelningsutveckling de kommande åren. Mekonomen har en portföljandel om ca 8%,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar