tisdag 4 mars 2014

Summering 2013

2013 blev ett lysande börsår. OMXSPI hamnade på +23,2% och min portfölj gick hela +32,5%!!! Tjiho! Utdelningarna landande på 4074 kr vilket får anses som godkänt då jag inte låg fullinvesterad hela året. 2014 är målsättningen att nå 6000 kr i utdelningar, några högutdelande aktier såsom Altria har sålts och andra lägre utdelande aktier så som Nordjyske Bank har köpts in, därav den ganska moderata ökningen av utdelningen. Enligt min mening en bättre placering men visserligen en lägre utdelning på kort sikt.

2014 blir nog ett år i sidledes men ack så svårt att förutspå. Allt mellan -20% till +20% är inte otroligt eller omotiverat enligt mig.

Raketen för 2014 är med facit i hand Protector Forsikring som i skrivande stund är upp över 60% givet mitt GAV. Inte illa pinkat. Förhoppningsvis kan även mina amerikanska aktier göra ett ryck med AIG och Intel i spetsen. I övrigt så kommer jag inte grina om det blir en större sättning utan det ser jag endast som ett läge att fylla på med mer fina bolag i portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar