tisdag 3 mars 2015

Uppdatering - Februari

Längesedan jag skrev något vilket dels har att göra med att jag har varit väldigt passiv på marknaden och dels att jag köpt ett hus vilket gjort att aktiesparandet har minskat i andel av de totala besparingarna samt att jag har förändrat min riskprofil något.

Först och främst har Mekonomen, Banco Santander och Citigroup sålts vilka var kärninnehav i portföljen. Min målsättning är att portföljen framgent ska vara ca 50% exponerat mot index via Nordnets gratisfonder Superfonden Sverige och Danmark samt en ETF som heter Global X Superdividend har ca 100 innehav med global exponering. Fördelen med denna ETF är att den delar ut varje månad och ger således en möjligt att fördela utdelningen på antingen nya indexandelar eller enskilda aktieinnehav. Tills vidare månadssparar jag i Superfonderna och kommer bygga upp innehav under några års sikt.

I övrigt har också det svenska hemtjänst och serviceföretaget Homemaid fått en blygsam plats i portföljen. Med ett P/E på 9 och en direktavkastning på över 4 % samt att de verkar i en bransch som bara blir större och större. På köplistan ligger ytterliggare en ETF med amerikansk exponering och det svenska bolaget Bahnhof.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar