måndag 5 maj 2014

Belåning och varför jag inte belånar aktier

Har senaste tiden funderat en del kring belåning. Belåning gör i praktiken att du kan öka hävstången i ditt innehav och på så sätt få en högre avkastning. Men belåningen gör också att ditt innehav sjunker i snabbare takt om börsen går ner. Oavsett så betalar du också en ränta på belåningen vilket gör att du för att överhuvudtaget kunna tjäna pengar så måste din avkastning vara högre är låneräntan.

De flesta aktier har en belåningsgrad på 60-80%. Det innebär att du endast behöver ha 40-20% av kapitalet själv, resten kan du låna upp. Exempelvis om en aktie har 60% belåningsgrad så kan du köpa aktier för 500 000 kr men endast stå för 200 000 kr själv, de övriga 300 000 lånar du av banken. Går aktien upp 10% så innebär det en uppgång på 50 000 kr vilket motsvarar en 25% uppgång av ditt kapital. MEN, samma sak händer neråt och om aktier är ner 10% så har du tappat 25% av ditt kapital + eventuell ränta.

Jag väljer att inte belåna eftersom jag inte tror mig kunna göra ett plusresultat varje år. Ibland kommer sättningar i börsen och det är något jag accepterar men med belåning skulle dessa bli större. Dessutom är räntan en kostnad som jag först måste slå innan jag överhuvudtaget går plus. Belåning är i mitt tycke både dyrt och en onödig risk i mitt sparande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar